01 de gener 2018

Amalfi Analytics, empresa sorgida de la UPC, crea noves eines per a la gestió de dades sanitaries

Julianna Ribera i Ricard Gavaldà es van conèixer gairebé per casualitat i han acabat formant l'equip fundador d'una empresa de base científica amb molt pocs referents al nostre país. El seu projecte té el nom d'Amalfi Analytics SL i és la nova spin-off de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC). Va ser constituïda formalment el juliol de 2017 amb la intenció de portar al mercat la tecnologia i el coneixement desenvolupats al Laboratori d'Algorísmia Relacional, Complexitat i Aprenentatge (LARCA) de la UPC. L'empresa es centra en el desenvolupament d'eines de programari per a l'anàlisi avançat de dades en la gestió sanitària i, en particular, de la malaltia crònica i complexa.
El professor Ricard Gavaldà treballa en el departament de ciències de la Computació de la UPC, on forma part del LARCA. "Durant anys vam pensar en la possibilitat d'aplicar els nostres coneixements en sectors com la sanitat i, per intentar-ho, vam preguntar a les àrees de gestió sanitària que podrien estar interessades en aquest tipus d'aplicacions", recorda el Ricard Gavaldà.

Així va ser com va conèixer a Julianna Ribera, que durant anys havia estat treballat en el món de la gestió sanitària i estava convençuda que amb les dades de què disposa el propi sistema sanitari es podria millorar molt la gestió.
Julianna Ribera va estudiar biologia i es va especialitzar en bioestadística, a més és doctora en medicina. "A mitjans dels anys 1980 vaig començar a treballar en estadístiques hospitalàries i sempre he pensat que estàvem molt avançats en tecnologia mèdica i assistencial però relativament endarrerits en tecnologies de gestió".

Després de treballar de forma conjunta en els seus primers projectes, Ricard Gavaldà i Julianna Ribera van arribar al convenciment que no podien quedar-se al coneixement acadèmic i que la millor fórmula d'arribar a la societat era creant una empresa. "La UPC ens va animar a seguir aquest camí i ha facilitat el procés fins a la creació d'Amalfi Analytics", destaca el professor Gavaldà.
Un dels treballs previs a la creació de l'empresa es va dur a terme a l'àrea d'atenció primària de Barcelona. Amb la metodologia d'anàlisi de big data i machine learning es va poder millorar el coneixement dels diversos perfils de pacients crònics -afectats de cardiopaties, per exemple-, i conèixer millor les seves necessitats de tractament.
En un segon exemple, Gavaldà i Ribera van treballar a l'Hospital de Sant Pau amb l'objectiu de predir el risc de les complicacions de salut que obliguen a tornar a ingressar a alguns grups de pacient; de manera que l'hospital conegui millor el que pot succeir amb els pacients i es puguin destinar millor els recursos.
Com a resultat d'aquest procés, Amalfi Analytics se centra ara en el desenvolupament eines de programari per a l'anàlisi avançat de dades en la gestió sanitària amb una atenció especial a les necessitats de les malalties cròniques i tractaments més complexos. L'empresa parteix del concepte que la sostenibilitat del sistema sanitari i la millora de l'atenció al pacient passa per fer un ús intel·ligent dels volums de dades que s'emmagatzemen i que actualment no són del tot aprofitats. La utilització d'aquesta informació aporta als gestors de l'àmbit sanitari eficiència en la presa de decisions.
"Estem desenvolupant sistemes d'anàlisi de la informació clínica disponible en els sistemes sanitaris i hospitals per trobar patrons o combinacions de malalties, tractaments, utilització de recursos al llarg del temps. D'aquesta manera podem fer prediccions sobre l'evolució dels pacients i oferir la informació necessària per millorar la gestió del sistema sanitari ", explica Ricard Gavaldà.
"Però no es tracta de vendre un altre programa més de gestió de dades sinó que des Amalfi oferim als responsables sanitaris l'acompanyament necessari en el procés de canvi que comporta la gestió d'aquestes dades", explica el professor Gavaldà.
Els programes que ofereix Amalfi, a més de l'anàlisi de grans quantitats de dades (big data), es basen en el concepte machine learning, és a dir que el mateix programari "van aprenent, es van adaptant i millorant en funció de les dades i les situacions analitzades ", explica Julianna Ribera.
El mercat europeu com a objectiu
Amalfi Analytics ha començat a treballar amb sistemes sanitaris i hospitals de Catalunya però el seu horitzó és, "almenys, el mercat de tot Europa, on hi ha 15.000 hospitals; uns 1.500 dels quals es troben a Espanya ", explica Ricard Gavaldà, cofundador d'aquesta empresa sorgida de la UPC.
"A més dels 15.000 hospitals europeus que podrien integrar la nostra solució de gestió, hem de recordar que hi ha uns 200 àmbits territorial de gestió sanitària i el nombre seria encara més gran si comptem els centres d'atenció primària ", detalla Julianna Ribera per il·lustrar el mercat potencial dels serveis que ofereix la seva jove empresa.

Article publicat a la pàgina 'De la ciència al mercat', del suplement Diners, de 'La Vanguardia'. 31-12-2017. Text: Joaquim Elcacho