Una investigació realitzada entre la Universitat de Granada i la
Universitat de York, de Toronto (Canadà), ha demostrat que els nens
bilingües desenvolupen millor que els monolingües un tipus de memòria
anomenada "memòria de treball", encarregada dels processos relacionats
amb l'emmagatzematge temporal de la informació i el processament i
actualització de la mateixa. La memòria de treball és fonamental en
l'execució de multitud d'activitats com, per exemple, realitzar càlculs
mentals (ja que necessitem mantenir els números en memòria i operar amb
ells) o la comprensió lectora (atès que requereix relacionar els
conceptes que han de apareixent al llarg d'un text).
L'objectiu
d'aquesta investigació, publicada al darrer número de la revista
'Journal of Experimental Child Psychology', va ser, d'una banda, avaluar
de quina manera el fet d'emprar diversos idiomes influeix sobre el
desenvolupament de la "memòria de treball" i, per altre, explorar el
paper que té la memòria de treball en la superioritat cognitiva dels
bilingües trobada en estudis previs.L'estudi es va fer amb nens i nenes
d'entre 5
i 7 anys d'edat, període crític en el desenvolupament d'aquest tipus de
memòria.
La memòria de treball engloba les estructures i
processos relacionats amb l'emmagatzematge temporal de la informació i
el processament i actualització d'aquesta informació. És un dels
components de les anomenades "funcions executives": un conjunt de
mecanismes que s'encarreguen de la planificació i autoregulació de la
conducta humana. Es tracta d'una capacitat que es va desenvolupant en
els primers anys d'edat, però també s'ha demostrat que pot entrenar i
millorar amb l'experiència.
L'autora principal d'aquesta
investigació, Julia Morales Castillo, del departament de Psicologia
Experimental de la Universitat de Granada, destaca que aquest estudi
ajuda a comprendre el desenvolupament cognitiu dels nens bilingües i
monolingües. "Altres estudis han demostrat que els nens bilingües són
més hàbils en tasques de planificació i control cognitiu (per exemple,
tasques que impliquen ignorar informació irrellevant o controlar
respostes dominants), però fins ara no existien clares evidències sobre
la influència del bilingüisme en la memòria de treball ".
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada