28 de gener 2015

Un sistema creat per l'empresa Verisize facilita la selecció per internet de les talles de roba

El comerç electrònic (e-commerce) s'esta fent un lloc al món de la moda. Els consumidors troben cada vegada més facilitats i al·licients per comprar uns pantalons o una faldilla a través d'una botiga a internet. El volum de negoci creix amb certa rapidesa, malgrat que alguns consumidors hi continuen trobant alguns inconvenient relativament importants, com la por de rebre una peça de roba que no s'ajusta a la seva talla. I és que fer un vestit a mida continua sent un art i l'estandardització de les talles no evita que continuï existint una gran variabilitat de productes i marques que adapten les mides de les seves peces al gust dels seus clients (i de les modes).

El problema de les talles provoca reticències entre els compradors potencials i també pèrdues en les empreses venedores, que en ocasions es veuen obligades a fer-se càrrec de les devolucions dels productes, que no es corresponen a les mesures desitjades pels clients.

El 2012, un equip d'investigadors del Centre de Visió per Computador (CVC), al campus de la Universitat Autònoma de Barcelona, va rebre l'encàrrec d'una empresa del món de la moda interessada a millorar la seva oferta de comerç electrònic i reduir el problema de les talles equivocades. "Taylor4less, una empresa especialitzada en la confecció de roba a mida i venda per internet, buscava una solució informàtica per reduir la devolució de peces que es produeix perquè alguns clients prenen les seves mides corporals de manera poc precisa i reben una peça de roba que no és de la seva talla", recorda Xavier Roca, investigador del CVC.

"Vam valorar diverses alternatives i en principi vam descartar la possibilitat d'utilitzar una webcam que ajudés a prendre les mides corporals perquè vam pensar que moltes persones continuen sent reticents a posar-se davant d'una càmera perquè les filmin", diu Roca.

Durant el procés de preparació del projecte, els experts del CVC es van adonar que la mateixa Taylor4less disposava d'una base de dades molt important i que desenvolupant uns models estadístics es podia crear una mena de maniquí virtual. Després de treballar uns mesos en el projecte, es va aconseguir una solució informàtica que fa possible saber la talla que el client necessita per a cada peça de roba introduint molt poques dades -i dades molt fàcils de conèixer-: alçada, pes, edat i complexió física. Amb aquestes dades, el sistema desenvolupat pels experts de CVC en col·laboració amb Taylor4less ofereix unes dades que poden ser contrastades amb les mides proporcionades pel client per evitar errors a la peça sol·licitada. "Amb la nostra solució, Taylor4less va aconseguir rebaixar un 90% la taxa de devolució, cosa que implica un benefici important per a l'empresa", resumeix Xavier Roca.

A partir d'aquest treball concret, els investigadors del CVC van pensar fer un pas endavant i, aprofitant les dades i el coneixement acumulat, van proposar el desenvolupament d'un sistema de maniquí virtual d'ús general. Aquesta proposta va ser l'inici del projecte Verisize, constituïda com a empresa subsidiària del CVC i la UAB el setembre del 2012. Els socis de la nova empresa són la mateixa Taylor4less i quatre investigadors del CVC que han participat en aquesta iniciativa des del seu origen.

La solució que ofereix Verisize és una aplicació informàtica que cada empresa de comerç electrònic pot incorporar a la seva pàgina web per a l'ús dels clients en el moment de seleccionar les peces de roba. El sistema funciona introduint simplement les dades d'alçada, pes, edat i complexió física, i ofereix la talla que correspon al client per a una peça de roba d'una determinada marca.

Actualment, la solució Verisize està incorporada en una dotzena de plataformes de comerç electrònic d'arreu del món.

Xavier Roca destaca que la incorporació de la solució Verisize no només suposa una reducció de les devolucions -amb el consegüent estalvi de costos operatius-, sinó que també millora la imatge de marca i la confiança en el procés de compra, cosa que ajuda a incrementar la ràtio de repetició. De fet, un dels elements decisius per llançar-se a crear l'empresa Verisize va ser l'estimació que els retorns en un comerç electrònic varien entre un 20% i un 40%.

Verisize és una de les set empreses sorgides del Centre de Visió per Computador (CVC), un centre de recerca creat el 1995 per la Generalitat de Catalunya i la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). El CVC té la seu al Campus de la UAB a Bellaterra i actualment hi ha més de 130 investigadors multidisciplinaris i tècnics de diferents nacionalitats.

Un sector en ràpid creixement

L'informe Perspectives per a la moda en línia, presentat el mes d'abril passat per la consultora Kantar Worldpanel, afirma que la venda de moda per internet va créixer a Espanya un 32% el 2013, i que aquest sistema de venda va aportar un 2% de la facturació del sector, incloent-hi els productes de tèxtil, calçat, accessoris i tèxtil de la llar. Segons l'estudi esmentat, un total de 3,1 milions d'espanyols van comprar moda per internet l'any passat, amb un increment de 600.000 compradors respecte al 2012.

Els usuaris del conegut com a e-commerce (electronic commerce o comerç electrònic) al sector de la moda van comprar el 2013 una mitjana de 6,4 articles per persona, amb una despesa total aproximada de 130 euros. L'informe de Kantar Worldpanel apunta que les cadenes de moda amb punts de venda físics estan creixent a un ritme més alt que aquelles que només són a internet. Un dels motius d'aquesta tendència és que internet facilita als consumidors la possibilitat de revisar amb tranquil·litat i sense pressions -a través de l'ordinador- una gran quantitat de peces i models que en part ja han conegut abans a les botigues físiques.

[Article publicat el 2 de novembre de 2014 a la pàgina 'De la ciència al mercat', del suplement setmanal d'economia 'Diners' del diari La Vanguardia. Text: Joaquim Elcacho.]