21 d’agost 2014

Inèdit, un spin off de la UAB que ajuda a incorporar el vector ambiental en productes i serveis

Un dels moments més difícils en la vida dels universitaris es produeix quan s'acaba la carrera -o els estudis de doctorat i màster- i els joves ja formats intenten accedir al món laboral. Moltes empreses modernes i innovadores busquen perfils de joves universitaris i doctors però és evident que, en molts sectors, la demanda és insuficient.

El repte de trobar un lloc de treball adequat després de molts anys de preparació implica tant els estudiants com els professors. Superar les dificultats d'aquest pas de la universitat al mercat laboral, més complex encara a causa de la crisi econòmica, va ser un dels motius que va fer possible que el 2009 diversos membres del grup d'investigació Sostenipra (Sostenibilitat i Prevenció Ambiental) de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) engeguessin Inèdit Innovació, una empresa derivada del Parc de Recerca de la UAB.

Els promotors del projecte van considerar que la creació d'una empresa ajudaria a potenciar els projectes d'investigació amb més possibilitats de transferència al món empresarial i, alhora, faria possible que algunes de les persones formades al grup Sostenipra continuessin amb els seus projectes de forma professional, explica Jordi Oliver, cofundador i director executiu d'Inèdit.


El projecte Inèdit va ser llançat per 11 membres de Sostenipra, un grup que inclou investigadors de l'ICTA-UAB (Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals) i de l'IRTA (Institut d'Investigació en Tecnologia Agroalimentària), i en una primera fase es va posar en marxa amb tres joves emprenedors: Jordi Oliver, Carles Martínez i Raúl García. "Vam néixer en plena crisi i no coneixem cap altre context que l'actual però el projecte s'està consolidant i ara som sis persones a Barcelona i tres més a Mèxic, amb algunes altres incorporacions puntuals en funció de la feina", explica Oliver. En fases posteriors, altres socis-fundadors es van anar incorporant al projecte una vegada van acabar el doctorat; aquest va ser el cas de Ramon Farreny i de Jesús Boschmonart.

Inèdit ofereix serveis d'innovació en productes i serveis basats en la integració del vector ambiental com a factor de competitivitat, amb una dedicació especial als projectes d'ecodisseny. L'ecodisseny consisteix a considerar criteris ambientals en la fase de disseny, conceptualització i desenvolupament d'un producte o servei, amb l'objectiu de quantificar i minimitzar-ne l'impacte ambiental durant totes les fases d'obtenció de materials, fabricació, transport, ús i gestió final.

Exemples del treball d'Inèdit

El disseny i fabricació d'una taula de fusta pot ser un bon exemple del treball d'aquesta jove empresa. Inèdit disposa d'instruments i metodologies per estudiar els processos de disseny, fabricació, transport i manteniment de la taula, amb l'objectiu de descobrir en quina fase es produeix l'impacte ambiental més gran i introduir-hi correccions. "Si detectem que l'impacte més gran es produeix en el transport del producte establim i prioritzem el treball perquè l'equip de disseny s'esforci per fer una taula que es pugui transportar completament desmuntada, com ja fan empreses com Ikea, mentre que si descobrim que el problema és en la neteja proposarem un tipus de superfície que no requereixi l'ús de grans quantitats de productes per treure la pols", indica Jordi Oliver.

El treball d'Inèdit ofereix "una mètrica que aporta objectivitat a la presa de decisions en el disseny i ajuda a reduir l'impacte ambiental", amplia el director executiu.

Després de cinc anys de treball, la cartera de clients d'aquest empresa està equilibrada entre el sector públic i el privat. En l'actualitat, per exemple, Inèdit treballa per a la Generalitat de Catalunya en la coordinació dels treballs tècnics per redactar l'estratègia catalana d'ecodisseny. En el sector privat, explica Oliver, "Inèdit està treballant, per exemple, amb empreses del sector agroalimentari, estudiant la petjada de carboni de la carn de porc amb l'objectiu de millorar-ne els processos productius, o amb multinacionals interessades a millorar la sostenibilitat dels seus productes".

Els estudis de l'impacte ambiental dels productes o la determinació de la petjada de carboni encara no s'han estès a les petites i mitjanes empreses de Catalunya però, en canvi, poden ser imprescindibles perquè algunes d'aquestes empreses es converteixin en subministradores de grans multinacionals. Aquest va ser el cas d'una empresa tèxtil d'Olot, que va encarregar a Inèdit els estudis sobre la petjada de carboni que els exigia una gran multinacional interessada a comprar els seus productes. "Moltes grans empreses estan decidides a incorporar els factors ambientals en la seva oferta i estenen aquesta exigència als proveïdors", explica Oliver.

El director de l'empresa derivada recorda, com a cas singular del seu treball, que la distinció al millor projecte dels premis Disseny per al Reciclatge (atorgats per la Generalitat) va correspondre l'any passat al ganivet Nueva Serie 900, de l'empresa Arcos, resultat d'un projecte d'ecodisseny en què va participar Inèdit.

La petjada de carboni del Mundial de futbol

La Copa Mundial de la FIFA, que clausura avui la seva 20a edició amb la final a l'estadi Maracanã de Rio de Janeiro, és un esdeveniment esportiu i un espectacle de masses que també deixa un important impacte sobre el medi ambient. Es calcula que la celebració d'aquest campionat de futbol, sense comptar la construcció de les estructures permanents on s'han disputat els partits, suposarà l'emissió a l'atmosfera de 2,7 milions de tones de CO2 equivalents, un volum comparable a les emissions produïdes durant un any per 1,2 milions de brasilers o per 465.000 ciutadans espanyols.

Les dades recopilades i facilitades per Inèdit indiquen que el transport és el factor amb més impacte, en contribuir amb més del 80% de la petjada de carboni total del campionat (inclosos desplaçaments urbans, interurbans i internacionals d'espectadors, equips i treballadors).

Els estudis elaborats en activitats com la Copa Mundial de la FIFA permeten conèixer amb detall els aspectes amb més impacte i millorar-ne la planificació des del punt de vista de la protecció del medi ambient.


[Article publicat el 13 de juliol de 2014 a la pàgina 'De la ciència al mercat', del suplement setmanal d'economia 'Diners' del diari La Vanguardia. Text: Joaquim Elcacho.

Passeu cada diumenge pel punt de venda habitual i no us perdeu els articles d'aquesta secció en l'edició paper de La Vanguardia. També en l'edició digital Premium, per a subscriptors.]