08 de novembre 2012

Internet fa perdre influència a les grans revistes científiques Cell, Science i Nature

Els mitjans de comunicació tradicionals viuen una crisi important, i no només pel descens d'ingressos per publicitat i vendes, sinó també per la pèrdua d'impacte en una societat cada vegada més global i diversificada (en part per l'efecte Internet). Aquest procés es produeix també en les revistes científiques de referència internacional com Cell, Science, Nature i JAMA, publicacions dedicades a recollir els descobriments i avenços científics més importants del món (i destinades a un públic especialitzat).
Segons un estudi coliderat per Vincent Larivière, professor de la Université de Montréal,  durant les últimes dècades s'està accelerant el procés de pèrdua d'influència de les grans revistes científiques. Després d'analitzar 25 milions d'articles científics i 820 milions de cites corresponents al període 1902-2009, l'equip de Larivière ha observat, per exemple, que a principis de de la dècada de 1990, el 45% dels articles científics més citats al món havien estat publicats en les revistes que lideraven el rànquing d'impacte. En canvi, a finals de la dècada passada aquesta taxa havia baixat fins el 36%.
Entre les conclusions més importants de l'estudi l'equip de Larivière apunta el declivi de l'impacte de les grans revistes científiques es va iniciar a principis de la dècada de 1990 amb el creixement de la utilització d'Internet. "La tecnologia digital ha canviat la forma en què els investigadors recullen informació científica", indica Larivière en un resum del seu estudi que publica el Journal of the American Society for Information Science and Technology.